Modelzona
BLOG

1970: Projekt a stavba modelového kolejiště

Slovo úvodem

Jak je patrné z textu v titulku, jedná se o knihu nakladatelství dopravy a spojů (NADAS), z roku 1970 Karla Šupíka a ing. Bedřicha Vlčka. Nechceme zde provádět nějakou digitalizaci, takovou „váhu“ tato publikace ani nemá, chceme ale přiblížit dobu před více jak padesáti lety minulého století, kdy se v hlavách modelářských vrstevníků projektovala modelová kolejiště v klubovém a domácím provedení, tedy v podmínkách blízkých dnešní době.

Projekt a stavba modelového kolejiště z roku 1970, je nutné brát s velkou rezervou, protože postupy, technologie, projekt i pokrok skrze všechna tato vyjmenovaná odvětví od fáze stavby po cílové provedení – odpovídá době svého vzniku. Je tedy vhodné postupy a návrhy v projektu modelových kolejišť, které tato kniha obsahu, brát s velkou rezervou, i když, řada dopravních pojmů převzatých ze skutečné železnice v té modelářské, přežívá dodnes.

Kniha voní starým papírem, na které se také podepsal dost podstatně i zub času. Svým obsahem nás zanese do konce šedesátých let, tedy svého vzniku, kdy se po kolejích ČSD prohánělo ještě dost parních lokomotiv – svých obsahem je tak i tento papírový uníkát, který jsem získal ve svých 7 letech, tedy přesně před 40 lety..


Úvod – NADAS

Jsou různé druhy zábav, jimiž vyplňujísvůj volný čas lidé dospělí i mládež. Jednou z nich je železniční modelářství. Mohli bychom začínat s onou starou známou pohádkou o tom, jak jeden tatínek koupil svému synkovi pod stromeček elektrickou mašinku atd. Ale ta už je příliš známá, otřepaná a banální. A takhle obyčejně ani železniční modelářství nezačíná. To koření už v našem dětství, kdy jsme sedávali v létě na mezi poblíže železničního náspu a čekali, až pojede kolem vlak. Odkud a kam? Do jakých kouzelných dálek? Jaká je v jeho stroji ukryta síla!

Tyto otázky daly někde uvnitř ještě mladého človíčka vzklíčit zárodku železničního modeláře. Ten potom dozrával a dostával určitější tvary před výklady hračkářských krámů a zhmotnil se teprve při některé návštěvě výstavy nebo soutěže železničních modelů. Tam už jezdily skutečné modely lokomotiv i vozû krajinou, tunely a přes železniční mosty, lesy, loukami, na nichž se pásl dobytek. Někde v hloubi mysli se ozval nabádající hlas: ,Co kdybys to zkusil také.” A v tom vězí ten začátek. Z čeho ten člověk dělal tohle? Jak na to? Jak se vyrábí tohleto? Co je zde? Proč je tohle takhle?

Na všechny tyto otázky chce odpovědět řada knížek Knižnice modeláře. Ale chce i víc. Chce zkrátit vaše tvůrčí tápání. Ušetřit čas a peníze novému i zkušenému modeláři, usnadnit mu rozhodovánía zkrátit cestu k realizaci.

A teprve až začnete se skutečnou modelářskou prací, poznáte, žeželezniční modelářství není hračka, že modelářství není jen hraní.Současně s tím přijdete i na to, co tato činnost může znamenat provýchovu naší mládeže. Vždyť vlastně hrou se učí trpělivosti, pracovitosti, správnému myšlení, svědomitosti, přesnosti a pořádku. A právěz tohoto hlediska je modelařina výborným prostředkem polytechnickévýchovy mládeže. Kolik je tu druhû materiálû? Jak se zpracovávají a tvarují? Co je třeba ke konečné povrchové úpravě? Tak se mladý člověk pomalu zaučuje truhlařině, klempířství, malířství, poznává začátky elektroinstalace. Bude výrobcem vozů trakčních vozidel v malém, stavitelem budov, železných konstrukcí mostů. Ba i barabou prorážejícím tunel tvrdou a vzdorovitou skalou stále plnou vody. Stane se stvořitelem stromů, krajiny, sadů, lesů, polí, cest i silnic a možná že miniaturním sochařem lidských i zvířecích figur.

Oba autoři vám přejí, abyste se i vy dostal až tak daleko, ba ještě dâle. Abyste poznali tuto krásnou a radostnou práci.

A UTOŘI


Related posts

Problémy s termíny a výroba v Číně. Německé firmy doplácí na spořivost

Redakce
3 roky ago

TECHNICKÁ REVIZE: Brawa přepracovala svůj nejprodávanější model V100. DCC spřáhlo, nové zvuky a více detailů

Redakce
2 roky ago

Limitované edice modelů Vectron od LS Models. Nedostane se na každého 

Redakce
2 roky ago
Exit mobile version