Na stránkách ROCO se objevila konečně série fotografií reálného modelu lokomotivy 742 ČD Cargo. Jde o další pokračování této produktové řady po modelech ČD a ČSD. V budoucnu tak můžeme očekávat, pokud ROCO na to přistoupí, poměrně obsáhlou škálu různých verzí značení, barevného schématu, případně soukromých provozovatelů těchto lokomotiv.
EDIT 07/2025: Model tohoto grafického formátu je v současné době již 6 kusem do sbírky nákladního dopravce ČD Cargo. Mimo elektrických lokomotiv se stejným korporátním lakem skříní, se nachází ve sbírce již několik strojů tohoto dopravce ve zmíněném laku Najbrt, ale také řada strojů v původních barvách. Všechny si na těchto stránkách postupně představíme.
V současné době pod hlavičkou ČD Cargo máme modely 750 MTB a ROCO, Lokomotivy 749 a 751 Najbrt + původní grafické schéma ČSD a ČD, lokomotivy Vectron „Vlajka“ a také „Cokoliv kamkoliv“
- ARTIKL: 7300004
- MODEL: H0 1:87
- EPOCHA: VI.
- MAJITEL: ČD Cargo
- OSVĚTLENÍ: LED
- DCC: PLUX22
- DÉLKA: 156 mm.
- CENA DC/DCC: 219,90 EUR / 344,90 EUR
Model mám objednaný u svého prodejce, měl by nám dorazit ještě do konce května. Recenci proto připravíme hned v momentu, kdy dokončíme několik rozbalených modelů pro jiné recenze pro související články tohoto tématu INFO. Jsme rádi, že Vás naše články o novinkách tohoto výrobce baví. Pro jednotlivé modely chceme také připravovat SET materiálů jalo barvy a prachové pigmenty.
Model 742 171-2 proženeme na naší testovací stolici, která už při velké záteži dokázala odhalit zatím jeden špatný motor u Bardotky stejného výrobce. Trochu nás děsí komplikovaná demontáž, což se už potvrdilo u předchozího modelu ČD. Nicméně na všechno chce velkou dávku trpělivosti..























PŘEDLOHA
Lokomotivy řady 742 (původním označením T 466.2) byly v letech 1977 až 1986 vyráběny v lokomotivce ČKD Praha. Jedná se o čtyřnápravové motorové lokomotivy kapotového uspořádání s elektrickým přenosem výkonu, určené pro nákladní dopravu a posun, jejichž konstrukce vychází z řady 740.
V 90. letech došlo ke značnému poklesu výkonů na železnici a zároveň postupovala elektrifikace tratí, což způsobilo nadbytek strojů nezávislé trakce. V této době tím pádem docházelo k hromadnému vyřazování starších nebo méně spolehlivých strojů a snižovaly se stavy strojů s vyšším výkonem, jelikož se jejich provozní potřeba snížila. Lokomotivy 742 se tak rozšířily i do oblastí, kam původně ani nebyly dodány. V současnosti se jedná v České republice o nejpočetnější jednotnou řadu lokomotivy.
V posledních letech ale dochází k úbytku provozovaných lokomotiv v souvislosti s klesající potřebou takto velkých motorových lokomotiv především pro posun, a tak ČD i ČD Cargo některé stroje odstavily. Část z nich byla nabídnuta k prodeji soukromým majitelům, několik z nich se tak dostalo i do Saúdské Arábie, kde jezdí na stavbách. Velmi rozšířené jsou i na Slovensku, kde také nahrazují dožívající stroje řady 721 (např. depa Humenné, Čierna nad Tisou nebo Haniska pri Košiciach, kde jezdí i první sériový stroj 742.001).
Stejně jako sesterská řada 740 se i tyto lokomotivy staly předmětem mnoha modernizací. U soukromých dopravců byly některé stroje remotorizovány použitím nových agregátů, plnících současné emisní normy. Pro zlepšení výhledu jsou také snižovány představky a prováděny další úpravy. V roce 2009 byla v CZ LOKO provedena prototypová modernizace na řadu 742.7. První stroj odebralo ČD Cargo, další vyrobené stroje získali soukromí dopravci. Lokomotivy mají nové hnací agregáty, věžové kabiny, nízké kapoty a maximální rychlost byla zvýšena na 100 km/h pro použití v traťové službě.

