Velkým problémem na domácích kolejištích je tzv, polétavý prach, ten je tady s námi a celkově s lidsklým bytím neustále, proto na modelovém domácím celku viditelných a skrytých částí, je jeho přítomnost prakticky všude. Jak tohle řešit a minimalizovat jeho přítomnost, si zde popíšeme. Předně je nutné určit, jakým způsobem budeme polétavý prach řešit, pokud se jedná o kolejiště ve více místnostech, případně prezentační kolejiště kde prochází hodně lidí, je řešení čistička vzduchu polétavého prachu.

Ostatně, tu používáme i my na našem podkrovním kolejišti, jde o jednu místnost kde čištění vzduchu probíhá nepřetržitě. To je způsob kterým lze řešit zanášení prachových částic mimo z externího prostoru mimo místnost s kolejištěm. Pochopitelně nejvíce prachu se vždy nachází kolem kolejí kudy projíždějí vlaky, zde se usazuje prakticky nejvíce prachových částic, v kombinaci s mazivy převodů hnacích vozidel, pak je pohroma na světě – usazování této kombinace na samotných kolejích, kde následně dojde k problematice s napájením lokomotiv a některých vozů.

Na viditelných segmentech kolejiště se tohle řeší manuálně, osvědčena guma na gumování tužky funguje dodnes, koleje pak můžeme čistit i čistícím benzínem. V případě použití klasické nebo modelářské gumy, je nutné taková místa ošetřit vysavačem nečistot.

Řada firem dnes ale nabízí také speciální čistící vozy, které projíždějí všechny průjezdné koleje s úseky, kde následně volíme mezi chemickým čištětím, gumu, jemný brus – kde veškerý předchozí proces ukončí modelový vozový vysavač, ten je možné zakoupit už nyní i v Česku.

Samotná kapitola je pak usazování prachových částic na modelech které jsou v provozu. Na prezentačním kolejišti Lox am Alexx v Berlíně, jsem měl možnost v zákulisí před několika lety, shlédnout speciální ofukovou bránu, kterou souprava vlaku projížd, kde následně kolejový spínač sepne relé silného fukaru, který v úzkém prostoru pod patou koleje dovede hadičkami s úzkými výdechy vzduch, který následně ofukuje lokomotivy s taženými vozy.

Tohle je poměrně zajímavá forma odstraňování prachu z lokomotiv a vozů, nicméně problematiku řeší jen částečně, polétavý prach se naopak usazuje zase ve vedlejším prostoru. Není totiž nad onen osvědčený jemný štětec a jednoduše ručně prachové částice „vysmejčit“.

Před nějakým časem jsem se tedy rozhodl pořídit čističku vzduchu která polétavý prach dokáže zachytit, jedná se o zařízení Whirpool AP330W, která je trvale umístěna v místnosti kde se nachází i právě realizovaná stavba modelové kolejiště. Toto zařízení dokáže pohltit až 70% polétavých prachových částic.