ROCO si pro své věrné i náhodné zákazníky přichystalo poměrně zajímavé překvapení. S platností od 1.ledna 2024, došlo k zdražení veškerého sortimentu o 5 procent. Stejným zdražením projde i sesterská firma FLEISCHMANN. U některých modelů H0 1:87 vystoupalo zdražení o 20 resp. o 30 EUR – v přepočtu 750 korun u lokomotiv Vectron a TRAXX, které autor tohoto článku více jak 6 let sbírá. V celkovém úhrnu tak výrobce za jeden novinkový model bude chtít o 35 EUR více než u původního ceníku z roku 2020 resp. 2022.
Je to poměrně překvapivé, zároveň zdražení odpovídá na otázku proč není ještě katalog pro rok 2024. Firma musí přecenit stovky modelů a tisíce náhradních dílů i DCC sortiment. Za poslední tři roky tak výrobce zdražuje už potřetí. Pokládat si zároveň otázku, proč některé modely jdou kvalitou rapidně dolů, ačkoliv jejich cena jde souměrně nahoruu nemá asi smysl dále rozebírat. Z dřívějších akcí jako šrotovné na starší modely, kdy firma poskytla patřičnou slevu pro nákup modelu nového, se nesetkala (snad mimo mateřské Rakousko a sousdední Německo), s tak velkým ohlasem jak se původně předpovídalo. Jednoduše se tato akce moc nepovedla.
Faktem ale je, že u kategorie klasických modelů šla kvalita dolů hlavně zpracováním některých detailů, což jsou problémy vnější, pochopitelně i problémy vnitřní – hlavně zahoření některých částí DPS u modelů T478. ROCO navíc mělo velké technické problémy i s modely později, kdy se zase měnila elektronika zmíněné DPS ve které jsou komponenty dekodéru, tlumivek a dalších součástí.
Dle hesla: všechno má svého kupce
Korunu všemu pak ROCO nasadilo nastalým problémům u modelů 749 257-2 s artiklem 7300008 a 7310008, kde schází z výroby pryžové sloupky mezi podvozkem a rámem lokomotivy. Tohle, a problémy s DPS už dlouhodobě naznačuje, že kvalita „odjela“ na odstavnou kolej a zvítězila kvantita a pochopitelně k tomu úměrný ziska zisk. Naprosto odlišnou cestou se vydalo např. PIKO a BRAWA. jejich modely si drží laťku kvality a zpracování opravdu vysoko. BRAWA je ale kritizována za velmi vysoké provedení detailů, že při provozu se modely v případě vykolejení poškodí – tohle je sice pravdou jen částečně, protože každý vůz nebo lokomotiva, je možné s přiloženými doplňky, upravit individuálně. Nastolená laťka tohoto výrobce je sice vysoko, firmě se ale evidentně vyplácí protože další modely stále více posunuje v detailnosti zpracování o kus dále.

ROCO se tak pomalu vydává na podobnou kamarádskou cestu s výrobcem MTB, kde na nějaký ten detail provedení a věrohodné zpracování se tak nějak neklade moc velká přesnost. Pokud má opravdu všechno svého kupce, v tom případě se takový kolos jakým ROCO je, nemusí o svůj zisk nadále obávat. Vždyť už MTB má pomalu lepší jízdní vlastnosti než některé modely ROCO v kategorii klasik, kde poskakování s minimálním napětím v motoru je vlastně úplně běžná věc., ačkoliv za takový model zaplatíte dnes už od 390 do 440 EUR.
Zcela jinou kapitolou je právě i PIKO. Tato firma rozhdně v posledních několika letech s některými modely ČSD a ČD uměla překvapit. Dnes je už jasné, že modely 781 Sergej a 720 Hektor, jsou co se elektronické výzbroje týká – na daleko kvalitnější úrovni zpracování, než právě ROCO. A bylo to právě ROCO, které od této firmy odkoukalo osvětlení strojovny některých lokomotiv, tak např. 371/372 Bastard nebo zmíněný T679 Sergej. Hektor 720 pak nabízí variabilní možnost osvětleni na kapotáží s číslem stroje – velmi exkluzivní!
Cenu řešíme vždy, kvalitu už moc ne
MTB pak sází na velmi dobré jízdní vlastnosti všech svých modelů, jenže tím to končí. Ne všechny ale musíme házet do jednoho pytle, modely jako Singrovka, Kredenc, Bobina a možná ještě 720/721, jsou ty lepší co ve svém poměrně obsáhlém portfóliu MTB nabízí. Elektrické lokomotivy Bobina 140/141 jsou srdeční záležitostí mnoha modelářů – musíme je pochopitelně vlastnit, jejich provoz v obvodu depa Vršovice, Nymburk a Ústí nad Labem, pamatuje v době jejcih slávy také autor tohoto článku.
Naopak firma TRIX, pod kterou patří také miniTRIX, zahradní železnice LGB ale také sesterská firma Marklín. TRIX a Marklín se věnují měřítku H0 1:87 a jejich portfólio není nezajímavé. Výrobce nabízí čas od času i zajímavě sesty nákladních vozů, případně v kombinaci s lokomotivou a vozy osobními. TRIX patří do skupiny firem jako je PIKO a ROCO – vyrábí velkosériové modely které pokaždé dokáže vyprodat do posledního kusu. Firma vsadila i na modely s příběhem, kdy konkrétní nákladní a osobní vozy doplňuje obsáhlým popisem o působnosti a službě té které železniční správy – podobně jako BRAWA.
TRIX si dlouhá léta držel v prvenství detailního vypracování kompletní parní sféry německé DRG, DR a DB, kde u všech železničních správ měl na modely nepřímo monopol. Časem ho předstihla ve stejné H0 kategorii firma ROCO, která v současné době opět klesá, a pokud nepřipraví po jedné dekádě novou vstřikovací formu původního modelu, nejsou prodeje moc úspěšné. Za vše tak může být model parní tendrové lokomotivy BR023 v konceptu starého provedení z roku 2016. Pochopitelně že cena za vývoj, nové formy pro vstřikovací lisy a samotná kompletace velmi detailních modelů je věc nákladná, firma si to ale umí nechat od svých zákazníků zaplatit!