By using our website, you agree to the use of our cookies.

ČLÁNEK

ROCO zveřejnilo fotky ověřovacího modelu E469.1 řady 121 „Skůtr“
BLOG

ROCO zveřejnilo fotky ověřovacího modelu E469.1 řady 121 „Skůtr“ 

Firma ROCO představila první fotografie ověřovacího modelu řady 121 původně E469.1 „Kostitřas“ nebo také „Skůtr“ který přijde do prodeje ještě před vánočními svátky 2025. Jedná se o první model který výrobce extra pro Česko a Polsko nečekaně prezentuje už nyní. Nebývá totiž zvykem že firma poměrně velmi žádaný model uvolní v nástřelu několika prezentačních fotografií – to nebývá zvykem u modelů ani pro trhy jako Německo nebo Rakousko. Lokomotiva řady 121 zatím nemá přesně určené grafické schéma skříně, evidentně ale půjde pochopitelně o původní značení E469.1 a tedy ČSD grafické provedení – to ostatně prezentujeme částečně i v tomto článku:

Po modelech 742 a 750 resp. 753 jde o další model, u kterého se nejspíš můžeme těšit i na další grafické varianty, včetně ČD verzí kterých bylo poměrně velké množství v provozu ještě kolem roku 2010. Deponie těchto strojů byla v Ústí nad Labem, které i po rozdělení osobní a nákladní vozby na ČD a ČD Cargo, bylo toto depo i nadále správkárnou.

Na uvedených fotografiích je patrná velmi detailně propracovaná strojovna, ta ostatně bude přes samostatnou funkci F opatřena osvětlením. Osvětlení obdrží také oba podvozky – na každé straně po jedné LED. Osvětleny budou také obě stanoviště strojvedoucího, stejně jako přístrojový pult obsluhy, to bylo poprvé realizováno už u modelů 371/372 „Bastard“ kde si ROCO skutečně dalo velmi záležet, a nakonec se z tohoto modelu stal doslova bestseller! Ostatně, podsvícení přístrojového pultu obsluhy, stejně jako strojovny, byl osazen také u poslední a předposlední verze modelů T679/781 „Sergej“ od ROCO!

Konstruktéři od ROCO, kteří tedy za tímto modelem E469.1 stojí a budou pod ním i nepřímo podepsání, dokázali přeneést opravdu velmi přesné detaily celého modelu od své původní předlohy, to je patrné u podvozkových segmentů lokomotivy, včetně tlakových jímek, prostoru baterií, střešních partií nebo pluhu.

Pokud je tedy tomuto modelu věnována taková pozornost že ji firma prezentuje výhradně i na svém portále, je trch v Česku pro tuto firmu nejspíš velmi klíčový, protože po řadě let přehlížení naší ČSD a ČD sféry, přišel velký obrat. Pro ROCO je trh v Česku dokonce na stejné rovině jako ten v Německu, kdy výrobce dává do prodeje v poslední době řadu velmi zajímavých modelů. Tím zatím posledním je také série služebních vozů Daa-k pod označením ČD, ČSD a ZSSK Cargo.

Srovnání s MTB?

Model této řady s označením 121.010 vlastním od firmy MTB. A i když se jedná o poměrně velmi dobře vypracovaný detailní provedení, srovnání s modelem od ROCO opravdu nesnese. 121.010 je sice na svojí dobu od jmenovaného výrobce poměrně bezchybný model, řada detailů na něm ale schází, především madla pro posunovače, střešní madla nebo více propracované detaily schránky baterií a tlakových jímek či pluhů. Pochopitelně zde hraje prim také rozdálná cena. V analogové verzi od MTB nepřesáhla hranici 5.000 korun, pokud model prošel digitalizací včetně zvukového projektu etc. tak cena modelu nepřesáhla (po zdražení dekodérů v roce 2022) 8.000 korun.

Naopak nový model E469.1 který „přijede“ pod vánoční stromeček ještě letos, plně digitalizovaná verze přesahuje lehce 10.000 korun, analogová pak necelých 7.500 korun. Je pochopitelné že ROCO u detailů scých modelů občas přehlédne klíčové prvky od reálné předlohy, tohle naopak u firem jako BRAWA nebo ESU nečekejte. Detailní politika firem jako je BRAWA nebo ESU, nebere ohled na žádný kompromis co se detailů týká. Bohužel ROCO v tak obrovské škále svého výrobního portólia, na kvalitu a provedení modelů včetně spolehlivosti elektroniky, začíná trochu pokulhávat i za firmou PIKO.

Co se tohoto ROCO modelu týká, rozhodně bude stát za to, zejména pak investice do DCC verze. Sám jsem si objednal hned dva kusy, protože jeden zůstane v původnín provedení E469.1 ČSD, druhý bude přeznačen na 121.030 a původního grafického formátu – viz. odkaz na článek nahoře.. Ústecké uhelky, jak se jim také přezdívalo, jsou dnes sice minulostí ale ještě donedávna klíčovou nosnou flotilou pro přepravy uhlí společné s lokomotivami 122 a 123 stejného depa.

Protože tento model je částečně identický s řadou 140 a 141, tak doufejme, že ROCO překvapí v dohledné době i stěmito modely, podobně jako s neověřenými informacemi o výrobě modelů motorových lokomotiv řady 740. Sám ovšem musím uznat, že s modelem 121.010 od MTB žádnou ostudu na domácím kolejišti dělat nebudeme, rozhodně ale na detailech je a bude nutné ještě zapracovat, podobně jako u modelu E469.152 depa Nymburk, který je téměř mojí srdeční záležitostí, protože tento stroj pamatuji ještě v provozu na osobních spojích Nymburk – Praha Vysočany, Praha Vysočany – Letohrad a Kolín – Chlumec nad Cidlinou.

Moje flotila Kostitřasů se tak rozroste na 4 lokomotivy, pro které chystám zajímavý oběh v programu ROCRAIL svého domácího (vlakodromu) uzlu Děčín/Ústí – jeho parametry budu prezentovat v dalším článku. ROCO pro rok 2026 chystá i další verze modelů Bastard 371/372, pokačovat bude i model 742, další modelová verze 121 a do roku 2027 i model 740. Pouze pro Česko byla vyrobena v krátkém časovém rozmezí lokomotiva 354 „Všudybylka“ která se v první variantě vyprodala během několka týdnů u výrobce, ještě letos se dočkáme další verze, a to s černými koly. Jeden takový model hned ve dvou verzích nebyl vyroben v poslední dekádě ani pro Rakousko nebo Německo.

Daleko větší trhy jako Francie nebo země Beneluxu a Skandinávie, táhnou odbyt malé země jako Česko, Slovensko, Maďarsko a Itálie. PIKO se už druhým rokem velmi dobře prosazuje v Polsko, které se stalo jeho klíčovým odbytištěm. ROCO novinky které do konce rohoto roku obdržíme, nejsou a nebudou rozhodně těmi posledními..

ROCO plní naše sny – stojí to ale dost peněz

Pokud si vzpomenu na poslední desetiletí minulého století, první dekádu nového tisíciletí, bylo malé Česko a Slovensko pro tuto firmy nezajímavé. Občas se sice objevil nějaký model nákladního vozu, případně osobního, ale tím to celé končilo. Vyhladovělý domácí trh zaplnila řada poměrně dobrých, spíše některých velmi špatných i průměrných manufaktur s výrobou modelů z resinu – později z mosazných leptů. To byla ještě doba někdy kolem roku 2010, kdy se PIKO pomalu začínalo rozhlížet po našem malém trhu, který o několik let později dokáže vyprodat i několikatisícové série modelů jakým je Brejlovec, Bardotka, Bastard, Všudybylka aj.

Do Česka jako poslední vstupuje v roce 2014 i BRAWA, pro kterou je náš trh sice okrajový, sama je zaměřená spíše na produkci modelů ze 70 procent nižších apoch, ale také sféry parního až motorového provozu Německa a Rakouska. Tato firma mimo model 422, který nicméně do reálné podoby má hodně daleko, nevyrobila zatím nic co by za to stálo. To ale neplatí u perfektně zpracovaných modelů nákladních a osobních vozů. zde je BRAWA prostě špičkou na trhu.

ROCO s novou linií modelů jako je 371/372 nebo Sergej s novou DPS, která umožňuje osvícení podvozků, strojovny, přístrojového pultu obsluhy ap. nasadila tato firma laťku poměrně vysoko. Zda si ji udrží i nadále, bude otázkou času. Problematické 3p motory místo 5p, které firma do těchto modelů dávala jen díky společné produkci lokomotiv z Plzně, a tou je řada 230. později 180 jezdící ve své době pod Deutsche Reichsbahn – určené pro přeshraniční provoz s ČSSR.

Firma ROCO tak spíše zaujala pozici kličkujícího zajíce, kdy do některých modelů pod hlavičkou EDITION, instaluje motory 5p, do modelů specifických pro jednu zemi, jako jsou Brejlovci a Bardotky, motory 3p! Tyto modely nemají ani osvětlení stanoviště obsluhy, natož strojovny. Jedna DPS se motnuje už přes 10 let ve stále shodné konfiguraci, jediný pokrok se realizoval s příchodem nových dekodérů, kdy je možné realizovat osvětlení obsazeného stanoviště (svítí jedna pozice) či režím posunu + funkcí oddělené dálkové střešní světlo.

EDITION modely tak i nadále budou spíše tím lepším co firma nabízí, podobně jako PIKO s modely rodiny EXCLUSIVE. Bylo to právě ROCO, které od prvně jmenovaného konkurenta „obšlehlo“ osvětlení strojoven a pultů obsluhy, protože přes 15 let tato firma nepřišla s žádnou klíčovou inovací elektroniky. V dnešní době kdy dekodéry LokPilot5 firmy ESU umí na jedné funkci kombinovat hned 2-3 rozdílné zvuky (např. píšťaly nebo vzduchové ventily tlakových jímek), ROCO přes dva roky řešilo stovky reklamací svých modelů na velmi poruchové motory u modelů montovaných ve Viernamu.

Related posts

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasování
Inline zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
MALÝ VELKÝ SVĚT MODELOVÉ ŽELEZNICE  
0
Komentovat, sdílet myšlenky a nebo jen plkat..x