By using our website, you agree to the use of our cookies.

ČLÁNEK

Šestikolák E669.1 ČSD od PIKO. Nákladní tahouni ve službách ČSD
INFO

Šestikolák E669.1 ČSD od PIKO. Nákladní tahouni ve službách ČSD 

Asi největším překvapením dodatečných novinek PIKO pro rok 2025 je právě model lokomotivy E669.1 „Šestikolák“ ČSD/ČD. Jedná se o lokomotivy pro těžkou nákladní vozbu, které vyráběla Škoda Plzeň a celkově v počtu 150 kusů dodávala k ČSD. Provoz těchto strojů byl určen pro tzv. severní nápájecí soustavu od Chomutova přes Ostravu do Košic. V roce 1958 byly vyrobeny dvě prototypové nákladní šestinápravové lokomotivy řady E 669.0 (180), které se staly předobrazem sériových lokomotiv, značených jako E 669.1 (181).

Jejich výroba probíhala ve dvou sériích, z nichž první čítala 80 lokomotiv a dodána byla v roce 1961, zatímco druhá série byla sedmdesátikusová a dokončena byla o rok později, v roce 1962. Lokomotivy první série mohly jezdit i na stejnosměrný proud se sníženým napětím na 1,5 kV a měly tedy nižší výkon trakčních motorů. V letech 1960-76 byly v modifikovaném provedení stroje vycházející z řady E 669.1 ČSD vyváženy i do Sovětského svazu, kde jezdily pod označením ČS 2.

Lokomotivy řady 181 byly navrženy výhradně pro těžkotonážní nákladní dopravu, ve které nachazejí nejlepší využití svých vlastností. Používají se i v postrkové službě. Dva stroje řady 181 (181.024 a 181.040) jsou v majetku společnosti OKD Doprava. Její lokomotivy se poznají podle modrožlutého nátěru. ZSSK nevlastní ani jednu lokomotivu řady 181. Ač jsou velmi staré, jsou lokomotivy řady 181 stále ještě oblíbenými stroji. Výhodou je jednoduchá konstrukce a spolehlivost, jakož i dobrá adheze, síla v tahu a oproti řadám 121 a zejména 141 velmi klidný chod (díky třínápravovým podvozkům).

Tichým chodem se vyznačují i pomocné pohony, což se o strojích 121 a 141 nedá říci. Strojovna lokomotivy má bohužel velmi úzké uličky. Hlavním záporem, který je také hlavní příčinou rušení lokomotiv 181, je přechodnost 3 – v obloucích mají lokomotivy sníženou rychlost, neboť svými třínápravovými podvozky obrušují vnitřní hrany kolejnic. Díky tomu došlo u těchto lokomotiv k postupnému nahrazování jinými stroji, které díky dvounápravovým podvozkům nevykazují takovou deformaci traťového svršku.

Předloha modelu 181 008-4 v Ústí nad Orlicí – foto: Ondřej Málek

Co se týká modelu tak i tentokrát PIKO nabídne plnou výzbroj s obsazením všech funkcí. Mimo osvětlení strojovny, kabiny strojvedoucího, bude osvětlena i přístrojový pult obsluhy. Z fotografie pořízené v programu CAD je zřejmé, že co se střešních partií týká, výrobce opravdu nehodlá akceptovat jakýkoliv kompromis. Pantografy tentokrát budou kompletně z kovových dílů – žádný plast! Přepínatelnost obsazeného stanoviště nebo samostatně ovladatelný dálkový reflektor, to je už snad konečně u mnoha výrobců „norma“.

Osvětlení strojovny se začínalo objevovat až s modely Sergej stejného výrobce, ROCO aby nezůstalo v závěsu (jako obvykle), jej poprvé aplikovalo do modelů Bastard 372/371. Dříve jsem k modelům PIKO měl podstatně odměřený vztah, jednoduše jsem měl zafixováno, že se jedná spíše o hračkové modely – dnes tomu tak není a PIKO dokáže vyrobit opravdu velmi kvalitní a detailně zpracované modely. Troufám si říci, že u některých souběžně vyráběných modelů, je tento výrobce lepší než ROCO.

Mohu tak snáze porovnate modely Sergej (ROCO-PIKO), Hektor (PIKO-MTB) etc. modely Plecháče a Laminátek nevlastním, protože realizuji modelové kolejiště v severní nápájecí soustavě. Srovnání PIKO a Techimage ponechám jejich majitelům kteří tyto modely vlastní.

Velmi zajímavé jsou i ceny nového modelu, Ačkoliv se jedná o zcela zásadní novinku pro ČSD a ČD, je v analogové verzi stanovena cena na 209 EUR / 5.225 CZK, no a v digitální verzi na 319 EUR / 7.975 CZK. Jedná se o ceny které jsou cca. 2.000 korun nižší než u plánované novinky ROCO s modelem 121 kde v DCC verzi ROCO vystřelilo cenu přes 10.000 korun! Je pochopitelné, ale i takovým nepsaným pravidlem, že vše má svého kupce, což je patrné i u takových okrajových firem spektra jako je MTB.

Dále bude zajímavé sledovat, jak se tento model bude dál rozvíjet, myslím tím barevné odlišnosti které evidentně budou následovat. Nejspíš dojde i na verzi ČD Cargo, případně na verzi nějakého soukromého dopravce, zde bohužel není tolik možností s čím by se dalo pracovat – jao tomu bude u modelu 121 od ROCO, který se chystá na letošní poslední kvartál 2025.. kouknout můžete zde: ROCO vstupuje do sféry modelů které bude chtít každý: „Kostitřas“ E469.1 a další možné varianty 

181 100-9 u Chocně směr Česká Třebová. foto: Jakub Sychra
181 150-4 Mosty u Jablunkova směr Bohumín. foto: Marián Valenta
181 112-4 Brandýs nad Orlicí. foto: Jakub Sychra
181 081-1 v depu Olomouc. foto: Petr Doupovec

Related posts

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasování
Inline zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
MALÝ VELKÝ SVĚT MODELOVÉ ŽELEZNICE  
0
Komentovat, sdílet myšlenky a nebo jen plkat..x