Setkáváme se s nimi denně. Někteří jim nesprávně říkají „semafory“(sic!), i když „semaphore signal“ je anglické označení pro návěstidlo mechanické. Ale takové světelné návěstidlo nám umí říci podstatně více než jen „stůj“, „připrav se“ a „jeď“. Co a jak? To se dozvíte v následujícím článku.

Článek je určen pro laiky. Je proto adekvátně zjednodušen. Je ovšem pro samostatný content kapitola, zda skutečně potřebujeme alespoň část ČSD x ČD návěstní soustavu v modelovém provedení, my tvrdíme že ano. Naše modelové kolejiště je zasazeno převážné do stanice Děčín a Ústí nad Labem. V obou stanicích dochází k průjezdům tzv. „odbočkou“ což znamená, že vlak bude vjíždět do stanice z hlavní traťové koleje, ale s následným odbočením a průjezdem stanicí po některé z vedlejších dopravních kolejí mimo osu 1 či 2 hlavní traťové lkoleje.

Nejjednodušší návěstidlo Z+Č

Asi nejjednodušší světelné návěstidlo bude vypadat nějak takto. Bude mít jen zelené a červené světlo. Proč? Na silnici jezdí jedno auto za druhým. A je potřeba řidičům dát najevo, že bude červená. K tomu máme na silnici oranžovou. U vlaku je to jiné. Návěst dovolující jízdu se na návěstidle rozsvítí před jízdou vlaku a červená nastane až po jeho průjezdu. Samotnou kapitolou je pak použití žluté, její funkce v tabulce kompletní světelné rychlostní soustavy je dost zásadní – o tom potom v jiném článku!

Na takovémto jednoduchém návěstidle můžeme rozsvítit dvě návěsti.

Stůj – červené světlo
Vlak musí před návěstidlem zastavit. tato podmínka platí bez vyjímky pro všechny vlaky. Jiné podmínky pak platí v případě použití přivolávací návěsti, která je v kombinaci červené a bílé barvy u vjezdu do stanice .

Volno – zelené světlo
Zelená na návěstidle je jiná než zelená na křižovatce. Znamená víc než jen to, že můžeme jet. Signalizuje nám také to, že k dalšímu návěstidlu smíme přijet plnou rychlostí – nebude tam Stůj ani omezení rychlosti. 

Posun a přivolávací návěst

Nyní přidejme bílé světlo. Pomocí něho vyjadřujeme návěsti Posun dovolen a Přivolávací návěst.

Přivolávací návěst (PN) – pomalu kmitající bílé světlo spolu s klidným červeným světlem
Návěsti dovolující jízdu vlaku nelze rozsvítit, když je zabezpečovací zařízení v poruše. Jenže i tehdy je potřeba jezdit. Vlak může projet návěstidlo na stůj na písemný rozkaz. A nebo na ruční přivolávací návěst. To je však zdlouhavé. Proto se na návěstidle rozsvítí tato návěst. Ta dovoluje jízdu a nařizuje očekávat následující hlavní návěstidlo v poloze stůj. Je-li dávána ve stanici či odbočce, omezuje rychlost na 40 km/h a nařizuje jízdu podle rozhledových poměrů.
(poznámka k vyobrazení – 4 paprsky u bílé značí kmitání rychlostí 54× za minutu.)

Posun dovolen – bílé světlo
Návěst nařizuje posunovému dílu jízdu podle rozhledových poměrů (tedy stejně jako u PN). Je určená jen pro posun. Pro vlak má stejný význam jako návěst Stůj a není možné ji použít místo přivolávací návěsti.

Budeme zastavovat !

I ten nejmenší „​kolejový autobus“ váží tolik, co plně naložený kamion, rychlíky váží stovky tun, a těžké nákladní vlaky mají několik tisíc tun. O co hůře, vlaky jezdí po kolejnicích. Ty jsou sice tak pevné, aby unesly vlak, jenže, něco za něco, jsou také poměrně kluzké, stejně jako kola vlaku. Uviděl-li by strojvedoucí v plné rychlosti návěstidlo s návěstí Stůj, bylo by už příliš pozdě, aby vlak zastavil.

Předvěstění
Aby nemusely vlaky před každým návěstidlem brzdit, co kdyby tam náhodou bylo Stůj, je potřeba strojvedoucího na nutnost zastavení, zpomalení nebo naopak možnost jízdy nesníženou rychlostí připravit včas. Na vhodném návěstidle, které je dostatečně daleko před návěstidlem s návěstí stůj, se rozsvítí návěst Výstraha. Dostatečně daleko… Jak daleko? Na zábrzdnou vzdálenost – podle rychlosti 400, 700 nebo 1000 metrů. A tam, kde žádné vhodné návěstidlo široko daleko není, se postaví jedno speciálně pro ten účel. Má jen žlutou a zelenou, a říká se mu „Samostatná předvěst“​.

Výstraha – žluté světlo
Ne, to není oranžová, skutečně je to žlutá. Návěst dovoluje jízdu nesníženou rychlostí a přikazuje očekávat na následujícím návěstidle návěst Stůj.
Žluté světlo se umístí nad zelené světlo a říkáme mu “horní žlutá”, a to i tehdy, pokud návěstidlo již žádnou další žlutou neobsahuje.

Na nejzapadlejších lokálkách
Na těch nejzapadlejších lokálkách se stále i v 21. století vyskytují stanice, kde vjezdové návěstidlo (návěstidlo, které řídí vjezd do stanice) žlutou nemá. Vzniklo totiž jako jedna ku jedné náhrada mechanických návěstidel. Pravidelně zastavující vlaky tak mají povinnost se chovat tak, jakoby tam výstraha byla. A pravidelně projíždějící vlaky? Ty musí buď dostat písemný rozkaz, nebo musí být u návěstidla zastaveny návěstí stůj. Tehdy totiž musí očekávat zastavení i ve stanici, i když na návěstidle bylo volno nikoli výstraha.

Jedeme odbočkou !

Vlaky u nás jezdí i 160 km/h.Jenže takhle rychle nemůžeme na výhybce jet do odbočky. Většina výhybek mimo koridory do odbočky umožňuje jen 40 km/h. Jak zařídit, aby vlak, který pojede do odbočky, zpomalil na 40 km/h, ale vlak, který jede rovně, zpomalovat nemusel? Návěstidlem!
Přidáme na něj i druhou žlutou (spodní žlutou). Jelikož ta první je úplně nahoře, tuhle dáme úplně dolů. Nikdy však nebude svítit sama. Vždycky bude spojená buď se zelenou a nebo s první žlutou. Vznikne tzv. dvojsvětlová návěst. Tu čteme zásadně zespoda.

Rychlost 40 km/h a výstraha – žluté světlo a nad ním žluté světlo
Druhá žlutá omezuje rychlost na 40 km/h a první žlutá návěstí výstrahu. Vlak od návěstidla nesmí překročit 40 km/h a musí očekávat návěst stůj na návěstidle umístěném na zábrzdnou vzdálenost.

Rychlost 40 km/h a volno – žluté světlo a nad ním zelené světlo
Toto je podobný případ. Vlak však po projetí celého zhlaví celým vlakem může zvyšovat rychlost a na dalším návěstidle očekávat návěst dovolující jízdu nesníženou rychlostí.

Zpomalujeme !

Jenže i na zpomalení na 40 km/h je potřeba strojvedoucího připravit. V dávných dobách se na předvěsti prostě nechala výstraha. A strojvedoucí přijížděl k návěstidlu a uviděl, že to nakonec není stůj, ale jen „vjezd odbočkou“. Uvádět třeba takového strojvedoucího těžkého nákladu v omyl, že místo zpomalování na 40 km/h bude zastavovat, není úplně nejlepší nápad, zvláště když 3 minuty za ním jede expresní vlak. A tak světelná návěstidla dostala další návěstní pojem.

Očekávej rychlost 40 km/h – pomalu kmitající žluté světlo
Dovoluje strojvedoucímu jízdu nesníženou rychlostí a přikazuje očekávat na následujícím návěstidle návěst omezující rychlost na 40 km/h.

Rychlost 40 km/h a očekávej rychlost 40 km/h – žluté světlo a nad ním kmitající žluté světlo
Kmitavá první žlutá může svítit i s druhou žlutou. Strojvedoucí tak nemusí očekávat následující návěstidlo v poloze Stůj. Není však možno zvyšovat rychlost tak jako na návěst Rychlost 40 km/h a volno, protože i následující návěstidlo dovoluje pouze 40 km/h.

Předvěstění !

Modeláři tu mohou s klidným svědomím skončit. Ti ostatní si v dohledné době přečtou, jak se návěstí, když je rychlost ve výhybkách sice omezená, ale výhybky snesou více než 40 km/h. A někdy přespříště zase, jak to udělat, když jsou návěstidla tak blízko sebe, že by vlak od jednoho k druhému nemusel být schopen zastavit.