Zatím co v mnulém článku jsem hodnotil právě zaváděné změny v balení některých modelů od firmy ROCO, které se pochopitelně setkalo s velkou nespokojeností u zákazníků, tak tentokrát se podíváme podrobně na docela jednoduchý obal modelu Faccs od firmy ČSTrain z České repubůliky.

Jedná se o papírovou bezpečnostní výplň kartonu ve kterém je model umístěn, celkově jde z mého pohledu o docela dobře zpracovaný kartonový papír s přesným ořezem a distančními proklady 2IN1. Pokud bych si mohl dovolit zhodnotit balení osobních a nákladních vozů od ROCO či firmy BRAWA – kteří své modely umísťují do plastového lůžka, kde jedinou ochranou proti oděru, je jemná fólie obtočená kolem modelu.

V případě papírového pouzdra ČSTrain, je kontakt modelu s tímto materiálem minimální, a tak nemůže dojít k nechtěnému oděru laku. Firmy ve snaze ušetřit výrobní náklady, zavádí v současné době různé inovativní změny. ROCO např. změnilo molitanové lůžko pro lokomotivy, za plastové pouzdro s tzv,. trhacími piny – ty ostatně nemají trvalou životnost a časem tak dojde k jejich opotřebení.

BRAWA, PIKO nebo ESU, balí své modely lokomotiv a některých vozů do rozkládacího plastového pouzdra, které je rozhodně lepší než varianta s trhacími piny od ROCO. Nicméně i v tomto případě je nutné používat jemnou fólii či textilní proužky proti oděru.

Rozkládací pouzdro zavedlo před časem i PIKO, nicméně plastová lůžka pro osobní a nákladní vozy zůstávají bez změny, jsou v určitém konkrétním balení dostačující. Plastová pouzdra využívá IGRA, ale také ESU, kde dochází v kombinaci plast/molitan, k asi nejvíce zabezpečené poloze modelu při transportu.

ROCO tak z pohledu modeláře a ankety v sousedním článku „Roco začíná testovat nové obaly..“ jednoznačně prohrává. Firma, která profukuje měsíčně tisíce modelů, dokázala předvést parodii na úsporu materiálů v oblasti, kde to vyloženě nebylo vůbec vhodné. Modely, které se dnes počítají cenově už hravě přes deset tiscí korun, jsou baleny do pouzder s trhacími piny, což je vskutku opravdu nepovedené a firma za to na mnohých diskuzních portálech v Německu, obdržela velmi silnou kritiku!

ČSTrain tak jednoznačně předvedl, že své modely umí balit na poměrně dobré úrovni, kdy navíc 95% obalu je možné recyklovat. Ačkoliv se firma nezabývá výrobou kompletních modelů lokomotiv, ale pouze stavebnice v omezené míře, na obaly některých dalších modelů se podíváme zase příště.