By using our website, you agree to the use of our cookies.

ČLÁNEK

Vozy Faccs/Sas od firmy ČSTRAIN pro přepravy štěrku a dalších materiálů
NA STOLE

Vozy Faccs/Sas od firmy ČSTRAIN pro přepravy štěrku a dalších materiálů 

Firma ČSTRAIN v roce 2023 dala do prodeje hned trio SET balení těchto vozů po třech kusech, všechny vozy mají své vlastní číslo a jsou zařazeny do IV. provozní epochy. Jde o označení setů: 7510, 7511 a 7512. Vozy jsou u mnoha dopravců provozovány prakticky dodnes, kdy jsou využívány k přepravě kamenného štěrku, který se používá např. pro štěrkování kolejového svršku při renovaci kolejových polí. V minulosti v nich byl přepravován prakticky jakýkoliv nepolétavý sypký materiál.

Vůz řady Faccs/Sas (odsud přezdívka „saska“ nebo „sasák“) je určený pro přepravu sypkých substrátů. Na ČSD se nejčastěji ložil pískem, štěrkem, vápencem a občasně i uhlím. Existovala i zakrytá varianta pro přepravu vápna. Celkem těchto vozů bylo vyrobeno cca 5160 zejména pro ČSD, méně pro řadu různých podniků.

Často jezdily se svými staršími kolegy řady Facc/Sa, z nichž několik posledních mohykánů lze spatřit na přepravách vápence mezi Berounem a Prunéřovem (vlastník SD-KD a.s.). Obě řady jezdily zcela běžně promíchány v ucelených soupravách, což v 70. a 80. letech nebylo nic neobvyklého. Stejně promíchané soupravy vozů Wa/Wap byly taktéž početné až do poloviny 80. let.

Denní nakládka těchto vozů počítala s až 1700 vozy denně na celém území ČSSR v síti ČSD. Tak důležitý pro tehdejší národní hospodářství tento vůz skutečně byl, protože v tehdejší době bylo nutné rychle naložit a rychle vyložit, což řada tehdejších vozů ze své konstrukční řady neumožňovala, a nebo nebylo tolik potřebných vozů k dispozici, o ložné kapacitě ani nemluvě.

Štěrkkopísek, štěrk, dolomit, uhlí, písek nebo vápenec – to všechno jsou materiály ve kterých řada Sas / Faccs přepravovala na celém území ČSSR. Denní nakládka cca. 1700 vozů na ČSD představuje přibližně přepravu 8500 tun sypkých substrátů denně v ucelených soupravách. Skutečné číslo bylo přes 10 000 tun denně s velkými výkyvy.

Kolik se skutečně nakládalo denně vozů se již zjistit nepodaří. Krátce po roce 1990 jsou vozy Faccs odstavovány v různých stanicích na síti ČSD a postupně rušeny.  Dnes se již používají jen pro nakládku štěrku a občasně uhlí. Variantu vozů se střechou nepotkalo rušení jejích nekrytých kolegů a jsou dodnes pravidelně nakládány vápnem,  zejména v Hranicích a Zábřehu na Moravě.

V roce 1985 se např.v obvodu Severozápadní a Kihozápadní dráhy nakládalo takto:

  • Dobkovičky: 15 vozů Pn 69992 do Chomutova. (štěrk)
  • Hněvice: 13 vozů  Pn 66681 do Kladna Dubí, 13 vozů Pn 66693 do Středokluk, 13 vozů Pn 66695 do Řeporyj, 20 vozů Pn 66794 do Nového Sedla a 20 vozů Pn 66992 do Počerad. (vše písek)
  • Horní Řasnice: 11 vozů Pn 60993 do Mimoně a dále směr Ústí nad Labem a 13 vozů Pn 60997 do Chabařovic. (písek)
  • Hrádek nad Nisou: 10 vozů Pn 60984 do Oldřichova u Duchcova, 16 vozů Pn 60991 do Chomutova a 11 vozů Pn 60093 do Liberce
  • Jestřebí: 22 vozů Pn 63931 do obvodu stanic SD a 27 vozů Pn 69780 do Citic. (písek)
  • Košťálov: 20 vozů Pn 60798 do Citic. (štěrk)
  • Libuň: 20 vozů Pn 60351 do stanic v obvodu SD a 20 vozů Pn 60792 do Citic
  • Nelahozeves: 13 vozů Pn 66696 do Rudné u Prahy a 13 vozů Pn 66698 do Řeporyj. (písek)
  • Postoloprty: 13 vozů Pn 69891 do Chomutova
  • Stéblová: 13 vozů Pn 60599 do Světlé nad Sázavou 
  • Vilémov u Šluknova: 13 vozů Pn 69871 do Chabařovic a 13 vozů Pn 69873 do Louky u Litvínova. (štěrk)
  • Výhybna Kamenolom: 18 vozů Pn 69994 do Třebušic a 18 vozů Pn 69998 do Chomutova. (štěrk)
  • Žďárec u Skutče: 20 vozů Pn 65800 pro stanice v obvodu SZD.

= DENNÍ NAKLÁDKA V OBVODU DRÁHY: 398 vozů. Z toho 281 vozů písku a 117 vozů štěrku.

  • Beroun: 12 vozů Pn 67559 do Lovosic a 19 vozů Pn 67549 do Ústí nad Labem. (vápenec)
  • Chlum u Třeboně (dnes Majdalena): 27 vozů Pn 68592 do Prahy Hostivaře
  • – 28 vozů Pn 68783 do Přeštic. (písek)
  • – 16 vozů Pn 68785 do Domažlic. (písek)
  • – 16 vozů Pn 68787 do Hýskova. (písek)
  • Kaznějov: 15 vozů Pn 67789 do Hýskova a 15 vozů Pn 67775 do Dalovic. (písek)
  • Milín: 22 vozů Pn 67585 do Brniště. (štěrk)
  • – 16 vozů Pn 67759 do Svatavy. (štěrk)
  • – 14 vozů Pn 67894 do Dívčic. (štěrk)
  • Nová Ves nad Lužnicí: 27 vozů Pn 68595 do Středukluk a 16 vozů Pn 68795 do Karlových Varů. (písek)
  • Suchdol nad Lužnicí: 27 vozů Pn 68590 do Prahy Uhříněvsi, 16 vozů Pn 68771 do Plzně a 16 vozů Pn 68773 do Českých Velenic, kde se spojí s Pn 68785 a pojedou spolu do Plzně, kde se rozpojí. (vše písek)
  • Velké Hydčice: 14 vozů  Pn 67795 do Plzně. (vápenec)

= DENNÍ NAKLÁDKA V OBVODU DRÁHY : 316 vozů. Z toho 219 vozů písku, 52 vozů štěrku a 45 vozů vápence.

Related posts

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasování
Inline zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
MALÝ VELKÝ SVĚT MODELOVÉ ŽELEZNICE  
0
Komentovat, sdílet myšlenky a nebo jen plkat..x