By using our website, you agree to the use of our cookies.

ČLÁNEK

Vzpomínky na dětské kolejiště TT a jeho provoz na okruhu Industriálního města
BLOG

Vzpomínky na dětské kolejiště TT a jeho provoz na okruhu Industriálního města 

Když jsem ve svých deseti letech dostal první SET modelového vláčku, psal se rok 1987. Jednalo se o balení od výrobce Berliner TT Bahnen, v krabici pak jedna malá parní lokomotiva nespecifikovatelné konstrukční řady, jeden zelený osobní vagonek, k tomu dva nákladní. Dále jedna výhybka s ručním přestavováním do kusé slepé koleje zakončené zarážedlem. Součástí tohoto balení bylo i trafo s otočným potenciometrem. A to bylo vše.

Radosti to nadělalo opravdu mnoho, když si vzpomenu, že v tehdejší době, kdy jeden osobní nebo nákladní vagonek BTTB stále 25 korun, jedna rovná kolej 7 a výhybka 16 korun, jsou s porovnáním dnešní doby tyto vzpomínky více než úsměvné.

Z ono oválu ve velikosti TT 1:120 ale postupně vznikalo jedno ucelené a celistvé kolejiště, které fungovalo ve sklápěcí podobně proti zdi mého dětského pokoje. Jeho rozměry 250 x 110 cm si pamatuji dodnes. Velkou inspirací býval každoročně vydávaný katalog schémat modelového rozchodu TT 1 :120. Bohužel se mi původní časopisový formát nedochoval v rodném jazyku, zde v článku jej můžete shlédnout v D verzi.

Stanice jako Adamov nebo Industriální město, jsou jedny z mála které tento postarší katalog obsahoval. U každého schématu se nacházel i specifický příběh z provozu: „z druhé koleje odjíždíá manipulační vlak na kolej číslo 1, na kolej číslo 2 přijíždí osobní vlak s patrovými vozy etc.“

Právě Insustriální město bylo mojí inspirací, a vlastně nejsložitější kolejiště které jsem tehdy realizoval. Podotýkám, že rok realizace započal koncem roku 1988 a jeho dokončení bylo v revolučním listopadu 1989. Kolejiště bylo realizované přesně podle návodu a schémat které tento katalog obsahoval.. mechanické klávesové přepínače výhybek, kolejových rozpojovačů spřáhel, mechanických návěstidel vjezdových, odjezdových a manipulačních.

Analogový provoz měl své velké kouzlo, v kolejišti bylo dodatečně instalováno i několik časových reléových zařízení pro zastavování a automatické rozjetí vlaku před návěstí stůj. Spřáhlové rozpojovače BTTB s cívkou, to jsou dnes již velké vzpomínky kdy často docházelo k jejich spálení, nahradit cívku za 2 Kčs nebyl problém.

Related posts

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasování
Inline zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
MALÝ VELKÝ SVĚT MODELOVÉ ŽELEZNICE  
0
Komentovat, sdílet myšlenky a nebo jen plkat..x