Výrobce modelů ACME opět zařadil do prodeje lokomotivu řady 362, a tentokrát tedy opět s motivem ČEZ. Jedná se již o druhou sérii tohoto motivu, který byl před několika lety uveden na modelu řady 162. Ačkoliv v České republice jezdí celá řada předloh s grafickým motivem, ACME opět sáhlo po osvědčené taktice: usnadnit si práci a nedělat si problémy s vývojem.
Model lokomotivy 362 v grafickém formátu ČEZ už máme na stole, nutno zde ovšem také připomenout, že se jedná o model který už ve své skutečné předloze v tomto grafickém formátu bohužel nejezdi. Jde tedy čistě o retrospektivu, protože předloha obdržela korporátní nátěr modro-modré Najbrt.
Nyní se tak můžeme podrobně podívat na detailní fotografie zda něco ACME nepodcenilo, pokud vůbec něco u tohoto modelu podcenit jde. Jedna forma – jiná barva! tak nějak se to dá nazvat. Nějaké inovace zde nemůžete očekávat, výrobce produkuje modely stále stejnou formou, a stále v Číně, kde si italská firma ACME nechává své modely vyrábět a kompletovat, do Evropy tedy chodí již v distribučních obalech.
Ať se jedná o ČD Cargo, Peršing 163 a další všemožné varianty 362/363 ČD Najbrt a ČSD modrá se žlutým pruhem, stále jde o tutéž formu bez zjevných změn. Je to geniální, prosté a jednoduché – ACME naskočilo na produktový formát konkurenta ROCO, kde modely neprodává už samotná kvalitní výzbroj v podobě špičkových převodů s motory, ale venkovní grafický formát! Sám jsem toho příkladem, kdy v modelové sérii Taurus, TRAXX a Vectron, vlastním na 65 všemožných variant grafického provedení.
ACME zatím přispěchalo s variantami z období před grafickým korporátním lakem Najbrt, to je i první „výstřel“ do prodeje s modelem 163 – zelená+žlutý pruh kolem obvodu skříně. Dále zmíněné ESO 363 v provedení ČD Cargo a ESO 362 z období provozu předlohy 163, tedy modrá+krémový pruh kolem obvodu skříně. Graficky pak malá rozdílnost přichází s modelem 363 ČSD, tedy tmavá modrá+žlutý pruh kolem obvodu skříně a cedulkami ČSD.
Dá se tedy říci, že ACME nás nejspíš bude zásobovat nekonečnou škálou modelu 163, 362 a 363, dokud se nevyčerpá zdroj motivací na forografických serverech. Můžeme se tak nejspíš těšit na reko ESO 363.5 ale i řadu různých retro variant s původním označením z dob uvedení do provozu.
Otázkou zůstává, co na to Roco a jeho nedávno uvedené top novinky s modely 372/371 a 263. MTB a další výrobce zde zmiňovat ani nebudu, často jejich kvalita některých modelů nedosahuje ani hračkového provedení.
Roco nejspíš takový zájem o tyto modely nečekalo, nepřímý průzkum trhu ale přinesl hned několik překvapení. Modely Bastard 372/371 musel výrobce několikrát zadávat do výroby, jak velký byl o tyto modely zájem. Německé verze 180/230 praktikcky to samé. Roco zatím s dalšími modely nepřichází, firma řeší komplikace s výrobou ve Vietnamu a stěhování zpět do Evropy. Obchodu nejspíš nepommáhá ani doznívající krize s čipy pro klasické a zvukové dekodéry, což řeší řada velkých výrobců dle svého – mají vlastní výrobní divize.
Ačkoliv přes pořizovací finanční náročnost dnešních modelů, není až tak příliš vhodné srovnávat tento sektor se sběratelstvím poštovních známek, i když, malá souvislost by se najít dala – finanční. Motivy na stále stejných modelech jednoznačně táhnou, a lákadlem budou nejapíě i v budoucnu, minimálně do doby, než se grafická nápaditost v plné míře vyčerpá..
- ESO 362 019-2
- KATALOG: 60612
- H0 1:87
- PluX21
- GRAFICKÝ MOTIV ČEZ
- CENA: 229,95 EUR
















