Modelzona
NA STOLE

Malé dvouosé cisternové vozy ČSD nižších epoch od firmy TILLIG. Národní a státní podniky Československa

Malé cisternové vozy nižších provozních epoch jsou opravdu zajímavým zpestřením pro jakékoliv kolejiště. Jsou to snad jedny z nejkratších vozů pro přepravy kapalných surovin. Takové jsou i dva mnou zakoupené modely Tillig 77024 a 77025. Časem jsem trochu litoval, že jsem vozů bez brzdařské budky nepořídil více, jsou vážně perfektní a zpracované do opravdu přesných detailů.

ČEKÁ NA DOPLNĚNÍ INFORMACÍ A FOTOGRAFIÍ

Model 77025 od výrobce Tillig, je ve správě ČSD s uživatelem „Spolchemie“ a III. provozní epochy. Tabule nese dokonce kompletní název, a to Spolek pro chemickou a hutní výrobu Ústí nad Labem – Národní podnik. Označení vozu je v tomto případě Rt 577233.

Skutečná předloha sloužila k přepravě olejů a chemikálií, a to převážně pro potřeby továrny Schicht. Známé je jeho mýdlo s jelenem. Továrna těmito vozy převážela i louhy a různé další produkty pro výrobu jak mýdel, tak pracích prášků a čisticích prostředků. Využití vozu bylo prakticky permanentní a továrna řadu cisteren měla i v osobním vlastnictví, a to až do velkého znárodnění po roce 1948 kdy fabrika přešla do vlastnictví dělnické třídy a státu.

Model 77024 od stejeného výrobce a s budkou pro brzdaře, je taktéž ve správě ČSD, nicméně pro IV. provozní epochu a novým označením. Nové značení překonalo III. epochu, a vůz už nese označení Zek 704 8 041-3 od původního označení Rhi. Zajímavosti tehdejší první vlny přeznačování, bylo uvádění původního – tedy předchozího značení, to bylo účelné, aby nedocházelo k záměnám při plnění ale také k evidenci vozů pro určité specifikace přepravovaných komodit.

I tento model je vypracován do velmi přesných detailů od své původní předlohy. Produktově je tento vůz určen pro přepravy horkých nerostných olejů, což interpretuje taktéž tabulka s touto informací. Vůz je také opatřen označením ADR pro přepravy nebezpečných látek, zde je uvedena číselná kombinace 30 / 1202, tedy nafta.

Vůz ale nebyl určen převážně pro přepravu nafty. V archivech se mi podařilo zjistit i další zajímavě komodity, tím jsou např. petrolej, mazací průmyslové oleje, surová ropa nebo různé glyceriny.

Related posts

Nový HEKTOR 720 046-2 od PIKO. Precizní chod motoru a důraz na předlohu

Redakce
7 měsíců ago

Nová Bardotka od Roco je jedním slovem perfektní. Výrobce začíná odlišovat svit pozičního a dálkového světla

Redakce
3 roky ago

Lokomotion „Zebra“ 186 444-6 v barvách Bavorska a Jižního Tyrolska

Redakce
6 měsíců ago
Exit mobile version