Nákladní vozy pro přepravu železné rudy od modelářské firmy TRIX, jsou SET, který obsahuje celkem šestici vozů označených Fad a každý s originálním číslem. Model je vypracován přesně podle své původní předlohy z konce 60. let minulého století, což byla také doba jejich největšího nasazení na uzemí západního Německa. V několika různých konstrukčních úpravách, jezdilo dost vozů ještě v polovině 90. let, jejich postupné stahování z provozu započalo až po roce 2000.
TRIX model vyplnil už nákladem železné rudy, tedy hrubá a jemná drť. Problém je v tom, že se při pohybu a rozbalováním z krabičky tato drť uvolňuje, je tedy nutné celou horní část stříknout lepidlem ve spreji. Jinak se modelu nedá nic podstatného vytknout. Řada těchto vozů označených Fad vychází z původní konstrukce vozů OOtz 41, kdy napříč německem tahají páry v padesátých letech dlouhé těžkotonážní vlaky s uhlím a železnou rudou do sléváren a oceláren, což na dobových fotografiích vzbuzuje patřičný respekt.
V počtu 30 kusů vozů Fad / OOtz stavěla západní dráha do čela těchto ucelených souprav lokomotivy BR50 – vždy ve dvojici, a postrk s další BR50 na konec vlaku. V modelovém provedení na mém kolejišti uzlu Děčín – Ústí nad Labem, budou tyto vozy od Dolního Žlebu doprovázeny lokomotivami BR50 DB / DR, a to pro přepřah v Děčíně za ČSD lokomotivy 555, 556 nebo 3x T458.1 letmo 2xT679 / 781 „Sergej“.
Je zřejmé a pochopitelné, že se na mém domácím kolejišti nepodaří dodržet okolní krajinu poloviny minulého století, protože mi na layoutu budou jezdit lokomotivy i vozy od III. po VI. provozní epochu, nicméně jde především o zážitek z jízdy tak dlouhého uceleného vlaku. V modelovém provedení se bude jednat o 5x SET kat.: 24150, tedy 30 vozů Fad, kde do čela vlaku bude možné řady jak zmíněné parní lokomotivy, tak i nezávislou trakci do série spřažených lokomotiv produkce 60. a 70. let minulého století.
Pokud jde o patinu, jsem na jejím samotném začátku a spíše se učím, nebudu se proto moc pouštět do nějakých vetších akcí. Pokud jde o tyto vozy, postačí pouze prach v podobě rezavění v oblasti podvozků, který se aplikuje suchým štětcem a ochrání bezbarvým lakem ve spreji. Některé horní partie vozů pak udělám podobným způsobem, ale prachem v barvě železné rudy.