Problematice ROCRAIL a JMRI se věnuji poměrně obsáhle v extra článcích tohoto portálu, snažím se tak přiblížit kouzlo automatického a poloautomatického provozu DCC na domácích modelových layoutech. I když mi asi řada starších modelářu oponuje, že analogový provoz s relátky má své kouzlo, tak na větších domácích panelech je takový provoz už pro obsluhu poměrně náročný – to je i můj případ uzlu Ústí nad Labem – Děčín.
Systém RR tak nabízí mnoho, jedním z nich je i kalibrace lokomotiv pro realistické změny rychlostí hnacích vozidel. Můžeme tak na kolejovém celku upravovat automaticky rychlosti tam, kde to technické a provozní potřeby vyžadují: oblouky, kolejová zhlaví výhybek, přejezdy silničních vozidel, pomalé úsekové jízdy na širé trati etc.
Díky kalibraci tak lze namodelovat prakticky cokoliv, na co si vzpomenete v reálném světě železnice. Izolované úseky a sekce zpětného hlášení, umí RR zpracovat velmi přesně, a také s nimi dále pracovat. Kalibrace není komplexní pro všechny modely, ale každý model může mít odlišné parametry – něco jiného by byl model podzemní dráhy – metro, případně model malého tramvajového kolejiště.
Namodelovat si můžeme i zastavení lokomotvy se spřáhly pro idpojení u nástupiště, zastavení s vlakem uprostřed dopravní koleje ve stanici pro např. rozkaz, manipulační jízdy, sólo jízdy, objízdné jízdy souprav sólo lokomotiv ap.
REALIZACE
Pokud chce uživatel automaticky řídit rychlost vlaků, například při přejezdu přes nechráněný železniční přejezd, nebo začít využívat automatické zastavování vlaků pomocí BBT, které je mnohem modelovější a přináší další možnosti, je vhodné, aby si nejdříve provedl kalibraci rychlosti jednotlivých lokomotiv.
Konfigurace kalibrace
Aby kalibrace fungovala, je nutno si nejdříve zvolit měřící kolej. Mějme příklad měřící koleje dle následujícího obrázku, která je osazena senzory pro zpětnou detekci S120, S118 a S115.
Definici koleje pro měření vyvoláte volbou v menu Seznamy -> Kolej pro měření rychlosti. Její definici v závislosti na schématu je pak vidět na dalším obrázku. V této chvíli ale neativujte vlastní kalibraci, viz červený rámeček. Tuto možnost využijeme později, až při vlastní kalibraci.
Nastavení lokomotivy pro kalibraci
Dalším krokem je doplnění informací ve vlastnostech lokomotivy na záložce Kalibrace. Zde je asi nejdůležitější zadání maximální konstrukční rychlosti lokomotivy, viz další obrázek. Tuto rychlost lze najít na internetu u popisu skutečné lokomotivy. Na této záložce je také možno definovat, jaké procento z CV5 (maximální rychlost) se přepíše do CV6 (rychlost při natavení ovladače na 50%). Doporučovaná hodnota je od 30% po 50%.
Nicméně je pochopitelné, že zde bude muset být aplikovaný určitý kompromis, není totiž reálné aby na domácím kolejišti jezdila lokomotiva skutečnou 90 resp. 160km rychlostí jako ve skutečnosti, k tomu poslouží úpravy středních rychlostí dekodéru, případně celou flotilu realizovat podle jednotlivých konstrukčních rychlostí – což je něco podobného jako modelový čas na domácím kolejišti. Podobná nastavení v CV adresaci pak můžeme upravovat v případě akcelerace a deakcelerace, kdy se různá hnací vozidla při rozjezdech a brždění chovají značně odlišně. Systém RR pak umí tyto parametry měnit dle makro soubroů, kde je možné určit rozjezd s vlake či bez vlaku – tedy zátěže, kdy RR automaticky upravuje křivku pro rozjezd i brzdu se soupravou a naopak.
Ještě jedna skutečnost je důležitá. Než začnete kalibrovat, zkontrolujte si, že u lokomotivy na záložce “Rychlosti” máte u maximální rychlosti nastaveno “100%”, viz obrázek.
Vlastní kalibrace
V tuto chvíli je možno začít kalibrovat. V okně pro definici koleje pro měření rychlosti, které opět vyvoláte volbou v menu Seznamy -> Kolej pro měření rychlosti,zatrhneme možnost Aktivovat a vybereme lokomotivu, kterou chceme kalibrovat a zvolíme Ok dle nám již známého obrázku:
Poté rozjedeme lokomotivu na maximální rychlost a lokomotivu necháme kroužit tak, aby opakovaně projížděla přes měřící kolej. Je potřeba jí nechat projet mnohokrát, dokud se hodnota CV5 nestabilizuje pro požadovanou maximální rychlost. Zde snad jen jedna malá poznámka. U jedné lokomotivy se při kalibraci stalo, že nastavení CV5 “skákalo” pořád nahoru a dolů a nechtělo se stabilizovat. Nebylo jasné, čím to bylo a tak u této lokomotivy bylo nakonec CV5 nastaveno ručně pomocí centrály.
UPOZORNĚNÍ!
Po kalibraci si nezapomeňte v definici koleje pro měření rychlosti opět kalibraci deaktivovat (odtrhnout možnost “Aktivovat”), jinak si budete vybranou lokomotivu kalibrovat naprosto nesmyslně třeba i přejezdem jiné lokomotivy přes měřící kolej.
Na závěr
Po kalibraci rychlosti lokomotivy je pak nutno nastavit jednotlivé rychlostí ve vlastnostech lokomotivy na záložce Rychlosti. Další parametry a možnosti RR budeme uvádět v dalších specifických článcích, které budou pojednávat o zavádění řízeného provozu počítačem a jeho obsáhlé možnosti v různých specifikacích nastavení a provozu samotném.