Produkt SMARTRAIL byl všechno, co si jen člověk pro testy všemožných lokomotiv ve svém měřítku múže přát. Nicméně se jedná také o produkt, který ROCO a FLEISCHMANN zařízlo ještě v době, kdy se postupně onen kouzelný kufřík začal distribuovat zákazníkům. Jak to tak u něktrých věcí bývá, priorita je cena, ta se v tomto případě pohybovala lehce pod hranicí 1.700 EUR, tedy 42.500 CZK i s modelem. Výrobce ale nabízel i variantu bez modelu, kdy si na dva „kouzelné“ rotující pásky můžete realizovat své klukovské sny s jakýmkoliv modelem.
Kufřík v tak vysoké hodnotě narážel od začátku na kritiku zákazníků i prodejců, že cena je opravdu velmi vysoká i v případě, že se jedná o variantu bez modelu. Jenže pojďme si vysvětlit několik faktů a technikálií kolem tohoto kouzelného kufříku.
Jednalo se o komplexní zcela plnohodnotný systém pro provoz H0/TT modelů, a to jak v analogovém tak i DCC režimu, bylo k tomu možné s dodatečným příslušenstvím nasadit i lokomotivy systému 3K Märklin. V balení se nacházel tehdy zaváděný produkt / značková identita Z21 – tedy brand, kterému ROCO dalo celkové zastřešení pro veškeré své produktové portfólio napříč značkami ROCO a FLEISCHMANN.. U produktové značky Z21 se firma ustálila a šla tedy cestou zlatého středu, kdy generovat luxusní produkty jakým bez rozporu SMARTRAIL byl, a určitšě dodnes zůstává, není zrovna to, po čem by zákazník toužil.
Z mého osobního pohledu je to ale škoda, své místo by si na trhu SR našel určitě i dnes. Ačkoliv se cena v roce 2014 pohybovala mezi 900 až 1700 EUR, jaká by po několikanásobném zdražení byla dnes? Rozhdně by bez studu co nyní ROCO předvádí s kvalitou modelů z Asie – překročila i 2.000 EUR a 50.000 korun! Jelikož jsem také majitelem tohoto dnes už nejspíš znovu nerealizovatelného, a tedy i zaříznutého projektu SR, jsem rád že ho vlastním. V některém z příštích článků se na něj podíváme podrobněji, předně pak z uživatelského a ovládacího hlediska.
Protože bylo možné modely na této nekonečné koleji provozovat v mnoha režimech, tehdy dokonce zcela první „výstřel“ do neznáma, byla první bezdrátová Multimouse, takže SR je možné ovládat jak dotykovým LCD panelem na těle modulu, tak i drátovou i bezdrátovou myší. Dále je možné k modulu SR připojit ROCO aplikace pro mobilní a tablet zařízení, kdy Vás apliakce přenese do boudy obsluhy parních lokomotiv, a vy se tak obrazně stáváte obsluhou u kotle a uhelného šneku.
Tohle vše, a ne jen to, byl komplexní produkt který ale nedostal šanci na větší prostor na trhu. Zda se k němu někdy výrobce vrátí, je otázkou, rozhodně to ae nebude tradiční prodejní artikl, spíš mimořádná limitovaná edice s nějakou slavnou lokomotivní řadou – které právě budou končit v reálné železnici provoz, případně muzeální limitku pro pár stovek nadšenců jako jsem i já.
ROCO tak své „speciálky“ zastřešilo pod značku Edition, které jsou baleny už jen v plastovém sarkofágu, no a s tím žijeme vlastně dodnes. Ano, je to dostačující, nicméně je docela škoda, že některé modely ROCO, nenabízí ve variantě SMARTRAIL – což bych si dokázal představit s parní Všudybylkou, případně 555.0 nebo Sergej z Chebu nebo Vršovic.