Modelzona
BLOG

Velký test všech mnou vlastněných modelů T478 „Bardotek a Brejlovců“ ROCO

Vzhledem k tomu, že se stále objevují prolémy s modely od ROCO, rozhodl jsem se všechny již vlastněné modely podrobit zátěžovému testu na rampě a na oválném kolejišti. Z kraje tedy trochu nostalgie, když jsem si před časem pro kalibraci lokomotiv takovou „nekonečnou kolej“ ve tvaru oválu pořídil, naposledy jsem tohle vlastnil když mi bylo asi 8 let. Modely tak je možné nechat jezdit na zmíněném oválu, případně v provozu na testovací rampě.

Vždy nechávám modely v provozu pro každý směr 15 minut po kalibraci ve střední rychlosti. Protože tento článek píšu v době probíhajícího testování, kdy některé modely jsou čistě sázkou do loterie – zda bude dobrý nebo špatný, mohou se problémy s motory a elektronikou projevit v násedující době – není tedy vyloučeno, že některé modely s původními motory ROCO, bude nutné vyměnit za jiného výrobce. Hlavním problémem jsou 3P motory z Vietnamu. Zde bych se trochu pozastavil. Modely Bardotek a Brejlovců vyráběné ve Vietnamu, jsou s 3P motory, stejný výrobce který pro ROCO realizuje s kompletní montáží podstatnou část jeho modelů, jsou některé modely vyráběné pro celou Evropu s 5P motory. Kladu si otázku proč tomu tak je, a nejspíš nemá smysl hledat odpověď ani u výrobce.

https://modelzona.cz/wp-content/uploads/2024/12/20241207_234705.mp4

VIDEO: Všechny modely procházejí testem na ložiskové rampě, kde se reaiizuje test pro jízdu oběma směry – pro každý v čase 15 minut pro střední rychlost a 5 minut pro maximální rychlost.

Problémy s motory, nadměrnému zahřívání tlumivek, až po konečné poškození zvukového dekodéru – tak nějak ROCO zná, nicméně modely bez problémů vyměňuje za jiné. Na modelářském diskusním fóru v Německu se to řeší už několik měsíců, a velkou radost z toho výrobce asi nemá. Každopádně k nějaké nápravě muselo dojít, protože modely chodí už od léta 2024 v uspokojivém stavu.

Proč uspokojivém? Od roku 2022 modely dostávají dekodéry které sice mírně bzučí – na kolejišti je to prakticky neslyšitelné, problém je zahřívání dekodéru pokud je model ve stop stavu. Nikdy bych nečekal, že budu v plně digitalizovaném kolejišti realizovat odpojovatelné odstavné koleje, kde se přeruší napájení jedné ze dvou kolejí aby došlo k přerušení elektřiny proudící do koleje. Tohle známe moc dobře z analogového světa, u DCC kolejiště jde spíše o ochranný prvek.

Zatím netuším, zda takové koleje odpojovat manuálně přepínačem, případně přes nějaký DCC modul pro odpojování napájení přes vhodné relé.

ZÁVĚR A KRITIKA

Celkově jsem s testem spkojený, o to méně ale s pocitem že výrobce do těchto modelů v ne příliš nízké cenové relaci, nabízí kazové motory, ačkoliv do modelů pro Evropu dává motory kvalitnější. U minimálně třech modelů jsem se rozhodl na výměnu motorů za nový, protože vykazují nadměrný hluk i při minimálním zatížení. Všechny modely také vybavím kondenzátory pro lepší jízdu po kolejišti přes krátké izilované úseky a výhybkové srdcovky. Kondenzátor také zajistí lepší průjezdy přes smyčkové moduly.

To, že výrobce ROCO nedává do těchto modelů kondenzátory, dávám velké mínus, protože položka v ceně několika korun je nejspíš velký výrobní logistický problém. Problém je celkově především výroba ve vzdáleném Vietnamu, kde všechny modely od montáže až po balení, dělá firmě ROCO tamní výrobce „na klíč“, kde ROCO prakticky do výrobního řetězce nezasahuje.

Naopak modely vyráběné v Rumunsku, jako např. ČSD a ČD verze 372/371, jsou o minimálně dvě třídy lepší modely, než v následné tabulce prezentované modely z mého testu. Modely 372/371 mají instalované i dva kondenzátory, a ačkoliv je cena srovnatelná s modely z Vietnamu – ty naopak vykazují velkou poruchovost která končí pokaždé reklamací.

T478 B&BModelOznačeníSprávaPoznámkaCV
OK – v jednom směru chrastí převody – nutno přezvučit7310034750 275-0ČDDepo Brno7409
TEST OK – ZAHŘÍVÁNÍ DCC70024T478.3208ČSD7208
TEST OK – ZAHŘÍVÁNÍ DCC70921T478.1209ČSDDepo Č.eské Budějovice7209
Reklamace / zpět nový model, OK70923751 375-7ČDDKV Česká Třebová7375
OK, bez výhrad70925751 229-6Č D„Pyžamo“7229
Reklamace / odesláno na výměnu / zpět 04/2025 reklamace výměnou, OK70927751 176-9ČD CargoDKV Ostrava7176
Reklamace (RE-SOUND)71021T478.3089ČSDDepo Dečín7089
TEST OK (RE-SOUND)71024754 046-1ČDNajbrt7046
TEST OK72051T478.3098ČSD7098
TEST OK72053T478.3109ZSSK7109
OK72947T478.3210ČSDDepo Plzeň7210
TEST OK73123T478.2059ČSD„Dvojková Bardotka“7059
TEST OK7310008749 257-2ČD7257
OK, nutno přezvučit7310009750 330-3ČD Cargo7330
BEZ TESTU:
7310026752 068-7ČSD„Dvojková Bardotka“
7310028T478.1187ČSD

Nicméně mnou zmíněná informace, kdy modely vyráběné ve stejné zemi – Vietnam, chodí pro modeláře v z jiných zemí jako Německo, Rakousko, země Beneluxu nebo Francie, s naprosto jinou elektrickou „výzbrojí“ tedy s motory 5P! Myslím si, že by se našlo dost modelářů, kteří by za modely s lepším motorem, jsou ochotni zaplatit vyšší cenu za model s lepším motorem – nebo je Český sběratel nebo modelář něco méně, než ten v Německu nebo v Beneluxu?!

Za posledních pět let si ROCO doslova namastilo kapsu s novinkami ve sféře ČSD nebo ČD a ZSSK, tak třeba katalog pro rok 2024 je doslova natřískaný našimi novinkami, a sféra DB a DR byla viditelně upozaděna, podívat se na to můžete zde:

Názorně jsem uvedl porovnání s modelem „Zebra“ 186 444-6 vyrobené ve Vietnamu. Model je o 1000 korun dražší (pokud nepočítám alternativní slevy za odběry, věrnost prodejci ap.) čímž myslím především LIppeho a Union Modellbahn z Německa, případně Happy Model.. naopak IT Vlaky Fryšták vám za útratu 20.000 korun započítá i poštovné – to není ale předmětem tohoto článku, k vašim rukám dostáváte špičkově zpracovaný model od stejného výrobce v Asii.

Zebra 444 je totiž vybavena 5P motorem, a i když Vás vyjde na necelých 9.000 korun, je to model v porovnání s T478 (Bardotkami a Brejlovci) – co se lektriky týká, naprosto kvalitativně jinak zpracovaný kus. Model chodí špičkově, trochu neobvyklé řešení elektroniky ale neznamená kritiku. Něco jiného je Arad v Rumunsku nebo Banská Bystrica na Slovensku, obě tyto manufaktury firma ROCO vlastní.

Kvantita ustoupila kvalitě

Je tedy evidentní, že z Vetnamu chodí modely ve dvojí kvaitě. ROCO se sice snažilo v rychém běhu udělat nápravu, kdy modely z Asie chodí už ve zmíněném uspokojivém stavu, stále ale platí, že je to kus od kusu. Tak např. Bardotka T478.1209 z tabulky, nevykazuje prakticky žádné zahřívání tlumivek ani jejich začouzení štiplavým dýmem, dokonce ani dekodér nebzučí. Motor chodí perfektně. Jenže se jedná o model vyrobený v roce 2021, kdy do mého portfólia byl zařazen 06/2022. Po dvojím zdražení v posledních dvou letech, šla kvalita elektroniky v těchto modelech rapidně dolů, navíc podstatnou část výroby ROCO přesměrovalo do Asie!

Tlumivky vykazují extrémní zahřívání, v několika případech i zmíněný štiplavý dým, dekodéry bzučí, no a pokud máte „štěstí“ na špatný motor, odpálí vám to dekodér spálením tlumivek. Tohle vše, a ne jen to, je přesně ten kritický pohled na kvalitu dvojího metru, kdy si sice výrobce udělal poznání Českého trhu, což mu pro velký zájem vyprodávalo naskladněné zásoby velmi žádaných modelů, u některých se několikrát musela obnovit výroba (Bastardi 372/371), je stále nějaká snaha o onu dvojakost a šizení – ač se západními cenami..

A protože vlastním více jak 300 lokomotiv od firmy ROCO, mohu tak snáze bilancovat nad tím, zda skutečně kvalita upadá, drží si stejně nastavenou linii, případně jde nahoru. Faktem je, že výrobce v poslední dekádě zdražil hned několikrát a v krátkém sledu. Nejdříve se jednalo o změnu výrobní technologie, kdy bylo deklarováno, že modely budou z laického hlediska prostě kvalitní – tomu snad rozumí každý, kdo by chtěl za 8000 kupovat nějaké šunty s problematickými skrytými, případně v časovém horizonotu a z provozu, projevené závady – motor a DPS.

Jde mi tedy o to, zda je v nějakém dohledném horizontu možné předvídat, do jaké kvalitativní úrovně ROCO a sesterský FLEISCHMANN míří. Tak několkrát opakované proroctví, že modely Bastard 372/371 vyráběné v Rumunsku, jsou precizní ukázkou toho, jak má skutečně vypadat kvalitně zpracovaný model i jeho montáž.

Montáž v Asii prostě z mého pohledu láme výrobci vaz, druhou problematikou je doprava přes půlku světa a další i případné změny ve výrobním procesu – ono zmíněné „vyrábíme ale nezasahujeme do výroby..“

Tohle pochopila BRAWA, která veškerou výrobu z Asie stahuje do Evropy, stejně jako PIKO, záhadné držení kvality má ACME, které zase vyrábí v Číně. Jak je vidět, ACME si kvalitu jednoduše dokáže pohlídat i řešit za běhu, což u konkurence jakým je evropský modelářsky gigant ROCO, tak nějak moc nejde, spíš pomalu a se specifickými komplikacemi.

Related posts

1970: Projekt a stavba modelového kolejiště

Redakce
5 měsíců ago

TRIX: Pruská parní BR 74 Deutsche Bundesbahn pro posun i lehké osobní a nákladní vlaky

Redakce
6 měsíců ago

TECHNICKÁ REVIZE: Brawa přepracovala svůj nejprodávanější model V100. DCC spřáhlo, nové zvuky a více detailů

Redakce
2 roky ago
Exit mobile version