Modely od PIKO jsem začal poprvé nakupovat někdy kolem roku 2020. Němel jsem k nim poměrně žádnou důvoděru, na oko řada modelů spíše dokázala přesvědčit hračkovým zpracváním – to dnes pochopitelně už neplatí. Jak jsem psal o jiných modelech stejného výrobce jinde zde na portále, toto přesvědčení jsem musel přehodnotit.
Modely PIKO v kategorii EXPERT rozhodně stojí za pořízení, ve značné míře si zde dovolím tvrdit, že na některé jemné detaily může být i lepší než konkurenční ROCO. Za jedničku na trhu považuji firmu BRAWA s jejich parními modely, ale zůstaňme u těchto modelů PIKO. Zatím pořizuji právě naftové lokomotivy, nyní tedy ČSD a ČD provedení.
Zajímavostí tohoto modelu je reálie ve značení. Na bocích boudy strojvedoucího naleznete nové značení 720 046-2 plus malované logo ČSD v oválu, kdežto na čelních pozicích cedule s původním značením T435.0046
Jedná se o takto první provedení modelu od původní předlohy, ta pochází svojí dislokací z depa Plzeň, což nese také informace na boudě pod číslem lokomotivy. Hektor byl vždy předurčen pro vozbu lehkých nákladních manipulačních vlaků, pro posun na vlečkách ale také pro lehké sobní vlaky.
Předloha
Na výrobě se mezi roky 1958 až 1963 podílelo ČKD Sokolovo a ČKD Stalingrad. Lokomotivy byly exportovány i do SSSR, NDR, Albánie a Iráku. V roce 1960 byly na stroj T 435.087 dosazeny nové zkušební podvozky s vedením dvojkolí kyvnými rameny. Z těchto podvozků se vyvinuly unifikované podvozky ČKD, jak je známe téměř ze všech lokomotiv této značky. Za zmínku také stojí, že lokomotivy T 435.0 byly na základě usnesení Bratislavské konference v roce 1958 uvážovány jako přechodný typ, neboť byl preferován hydraulický přenos výkonu namísto elektrického, jenž byl právě na strojích T 435.0.
Lokomotivy jsou navrženy pro středně těžkou posunovací službu a vozbu manipulačních vlaků. Lokomotivy řady 720 byly zastoupeny téměř ve všech depech. V provozu se udržely poměrně dlouho, a to především díky spolehlivému provozu, nenáročnosti údržby a z toho plynoucí vysoké obliby. Na druhou stranu nejsou pracovní podmínky strojvedoucího této lokomotivy na nijak vysoké úrovni; běh motoru provází značný hluk, hlučné jsou i pomocné stroje. Kabina strojvedoucího se vyznačuje prašností a opadávající barvou. Dnes již lokomotivy řady 720 z turnusového provozu vymizely, zbývající provozní lokomotivy ale ještě slouží jako záloha za novější stroje. Stěžejním výkonem lokomotiv řady 720 byla vozba rychlíku Praha-Horažďovice, kterou zajišťoval stroj T 435.087 s rekonstruovanými podvozky.
Model
Jak se lze přesvědčit z následující fotografie, která poměrně excelentně reprezentuje zachycený jemný detail provedení, PIKO dokáže přesvědčit – že prostě umí! O modelech ČSD a ČD řady 230, 240 a 242 stejného výrobce se zmiňovat ani nemusím. Jejich provedení je na stejné úrovni kvality a jemných detailů, že opravdu není potřeba cokoliv kritizovat.
Hektor řady 720 od firmy PIKO tak rozhodně stojí za to, protože jen ve škálovitosti provedení, se nyní v případě ČSD modifikace, dostáváme k číslu pět, a to není málo. Před dvěma lety vykoupená modrá varianta se sice už do prodeje nevrátila, každopádě na nový katalog 2025 si budeme muset ještě pár týdnů počkat.
Pokud jde o nějaké dodatečné úpravy. tak ty u tohoto modelu nechystám. Jediné co bude realizováno, je obsazení budky personálem: strojvedoucí a posunovač. Jemné zašpinění bude od sazí ze spalovacího motoru na střeše.